Вот положу пять копеек как человек когда то связанный с
космосом.

Да амеры купили наши двигатели не потому что они лучше а по тому что дешевле ( и купили для коммерческих запусков)
так что по крайней мере о превосходстве техническом реч не шла.

Что касается науки и проч. В той же Германии.
Если бы вы изучали историю создания  германской и американской космической программы  ну многое бы узнали например  что очень многие ведущие разработчики были попросту деревенскими парнями ......
Попросту   немецкие генералы ездили по частям и отбирали тех кто  что называется  петрит и эти ребятки создали (  в основном) ФАУ.

Понимаете  помимо образования формального есть такая вещь как способности. И они не прикладываются путем образования. Способности хорошо тестируются.... но ...
тут одна вещь вы видели в одной стране целенаправленный отбор и подготовку гениев... нет.
Почему.

Потому что подготовка гениев  чревата.......
И люди над этим думали..... это не с проста мм могут ребята рассуждать об уезде спецов не  понимая ни зуб ни в рыло ....
Потому как  если его будут останавливать будет конфликт ....  ну и когда много умных много конфликтов ....поэтому вообще  умных иметь государству ВРЕДНО. Иэто извините как бы есть вещь очень хорошо  признаваемая в коридорах министерств образований не только нашей страны ...

И это самое интересное......

Эта идея вредности элитарности ПОЛОЖЕНА в основу американского образования .... ну поройтесь в сети почитайте соответствующийе исследования.....
Найдите такого системного аналитика как
Саати ну и почитайте что он пишет об исследованиях аериканцев по поводу как им развивать образование....
к каким выводам они пришли ....

что же касается Германии... и науки .... не знаю ...
я вот работаю с учеными из Германии.. .знаете они не дурнее тех с кем я работал здесь ( ну в тех же космических фирмах .... а мне приходилось плотно общаться например с нынешним генеральным конструктаром кое какого НПО ... и тд  др кандидатами и докторами ....по меньшей мере есть возможность сравнивать ....)

а вот по все й видимости нужды открывать что то
особо  изгольное ....
у них нет ....... просто не нужно ....

Но с другой стороны  скажем если немцам нужно они создают нац научные парки ( например в области космических исследований ...) они создают и
поверьте они добиваются прорыва там где им нужно .....

Что же касается философии ... хе хе .... вообще развития
вот почитайте

http://www.vernikov.ru/bir_index.htm

поменьшей мере пишет не придурок а ученый  с мировым именем который знаете оказал серьезное влияние ( правда не все об этом знают) на многие нынешнии концепции развитий стран ....

Понимаете. Вот вы почитайте  я думаю уловите тут ведь сложности создания и развития не лежат в тех плоскостях в которых их видит обыватель .....такой вот разрыв  

люди НИЧЕГО не понимающие в космосе вообще и  особенностях конструирования двигателей в частности ....могут рассуждать о том что кто то уедет - и какие будут последствия ... и тд и тп ... и это нормально. Человек без знаний никогда не поймет что он  невежда .... и просто размахивает руками....
и общество в самозащите дает таким людям жить ....
если бы было образование на уровне ..... было бы тяжко для многих  ..... кто делает скоропалительные выводы

Вот почитайте ..... еще  такой текст

---
There are many incompetent people in the world. Dr. David A. Dunning is haunted by the fear he might be one of them.

Dr. Dunning, a professor of psychology at Cornell, worries about this because, according to his research, most incompetent people do not know that they are incompetent.

On the contrary. People who do things badly, Dr. Dunning has found in studies conducted with a graduate student, Justin Kruger, are usually supremely confident of their abilities -- more confident, in fact, than people who do things well.



"I began to think that there were probably lots of things that I was bad at and I didn't know it," Dr. Dunning said.

One reason that the ignorant also tend to be the blissfully self-assured, the researchers believe, is that the skills required for competence often are the same skills necessary to recognize competence.

The incompetent, therefore, suffer doubly, they suggested in a paper appearing in the December issue of the Journal of Personality and Social Psychology.

"Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it," wrote Dr. Kruger, now an assistant professor at the University of Illinois, and Dr. Dunning.

This deficiency in "self-monitoring skills," the researchers said, helps explain the tendency of the humor-impaired to persist in telling jokes that are not funny, of day traders to repeatedly jump into the market -- and repeatedly lose out -- and of the politically clueless to continue holding forth at dinner parties on the fine points of campaign strategy.

Some college students, Dr. Dunning said, evince a similar blindness: after doing badly on a test, they spend hours in his office, explaining why the answers he suggests for the test questions are wrong.

In a series of studies, Dr. Kruger and Dr. Dunning tested their theory of incompetence. They found that subjects who scored in the lowest quartile on tests of logic, English grammar and humor were also the most likely to "grossly overestimate" how well they had performed.

In all three tests, subjects' ratings of their ability were positively linked to their actual scores. But the lowest-ranked participants showed much greater distortions in their self-estimates. Asked to evaluate their performance on the test of logical reasoning, for example, subjects who scored only in the 12th percentile guessed that they had scored in the 62nd percentile, and deemed their overall skill at logical reasoning to be at the 68th percentile.

Similarly, subjects who scored at the 10th percentile on the grammar test ranked themselves at the 67th percentile in the ability to "identify grammatically correct standard English," and estimated their test scores to be at the 61st percentile.

On the humor test, in which participants were asked to rate jokes according to their funniness (subjects' ratings were matched against those of an "expert" panel of professional comedians), low-scoring subjects were also more apt to have an inflated perception of their skill. But because humor is idiosyncratically defined, the researchers said, the results were less conclusive.

Unlike their unskilled counterparts, the most able subjects in the study, Dr. Kruger and Dr. Dunning found, were likely to underestimate their own competence. The researchers attributed this to the fact that, in the absence of information about how others were doing, highly competent subjects assumed that others were performing as well as they were -- a phenomenon psychologists term the "false consensus effect."

When high scoring subjects were asked to "grade" the grammar tests of their peers, however, they quickly revised their evaluations of their own performance. In contrast, the self-assessments of those who scored badly themselves were unaffected by the experience of grading others; some subjects even further inflated their estimates of their own abilities.

"Incompetent individuals were less able to recognize competence in others," the researchers concluded.

In a final experiment, Dr. Dunning and Dr. Kruger set out to discover if training would help modify the exaggerated self-perceptions of incapable subjects. In fact, a short training session in logical reasoning did improve the ability of low-scoring subjects to assess their performance realistically, they found.

The findings, the psychologists said, support Thomas Jefferson's assertion that "he who knows best knows how little he knows."

And the research meshes neatly with other work indicating that overconfidence is a common; studies have found, for example, that the vast majority of people rate themselves as "above average" on a wide array of abilities -- though such an abundance of talent would be impossible in statistical terms. And this overestimation, studies indicate, is more likely for tasks that are difficult than for those that are easy.

Such studies are not without critics. Dr. David C. Funder, a psychology professor at the University of California at Riverside, for example, said he suspected that most lay people had only a vague idea of the meaning of "average" in statistical terms.

"I'm not sure the average person thinks of 'average' or 'percentile' in quite that literal a sense," Dr. Funder said, "so 'above average' might mean to them 'pretty good,' or 'O.K.,' or 'doing all right.' And if, in fact, people mean something subjective when they use the word, then it's really hard to evaluate whether they're right or wrong using the statistical criterion."

But Dr. Dunning said his current research and past studies indicated that there were many reasons why people would tend to overestimate their competency, and not be aware of it.

In some cases, Dr. Dunning pointed out, an awareness of one's own inability is inevitable: "In a golf game, when your ball is heading into the woods, you know you're incompetent," he said.

But in other situations, feedback is absent, or at least more ambiguous; even a humorless joke, for example, is likely to be met with polite laughter. And faced with incompetence, social norms prevent most people from blurting out "You stink!" -- truthful though this assessment may be.

All of which inspired in Dr. Dunning and his co-author, in presenting their research to the public, a certain degree of nervousness.

"This article may contain faulty logic, methodological errors or poor communication," they cautioned in their journal report. "Let us assure our readers that to the extent this article is imperfect, it is not a sin we have committed knowingly."
---------------------------------------------

Ну ребята  подумайте ..... ежели бы со всеми самоуверенными невеждами ( считающими себя в правде  рассуждать) начался жестокий спор ....

вот поэтому  государство и тормозит образование ..... и не отбирает   более продвинутых ребят и тд ..... Почему потому что ЕСЛИ будут люди с образованием НЕ БУДЕТ места  не умным  - и что устраивать геноцид?

извините ....нет конечно пусть живут люди нежалко ...
путь радуются... зачем их радости то лишать  ......

В конце концов  если прочитаете книгу Бира по ссылке до конца прочитает узнаете.
Что есть люди скажем масштаба Киссенджера которые попросту уничтожают те или иные социальные явления.

Люди такого же масштаба управляют  массами   и у нас.
Если будет представлять угроза от невежд ...
выход найдут ..... компенсируют......


Так что я  как бы подведу итог

Очень много oбразования и науки ВРЕДНЫ обществу  ( именно емго развитию ) и это признано как факт людьми принимающими решения о путях образования.

Образовнаие ударит по таким обарзаванцам которые в большом количесте наплодились во всех странах ......
не надо пусть живут люди весело ...

Ну сделали  двигатели у нас ну и слава богу .....
благо если бы вы читали официальныу прессу знали что этим  двигателям перед их модернизацией под американские ракеты в обед было почти сто лет .....

Наука у нас по факту развалилась  и туда ей и дорога .....

Мне симпатичны веселые  недообразованцы которые по статистике приносят больше пользы чем яйцеголовые   интеллектуалы ;-)

и даже если люди образованы .... см Бира ... размер головы не очень помогает решать проблемы ......

Пробелмы помогает решать ОРГАНИЗАЦИЯ   развития общества или там предприятия .....

а они создаются и действуют  ( методы саморегулирования общеста ..)... причем на мой взгляд хорошо .......

Так что можно и за двигатели порадоваться и за нас ;-)