- Ставили на F-14, ещё в доисторическую эпоху:Сообщение от Lazy
http://www.airwar.ru/enc/fighter/f14.html
"...Другой датчик СУО AWG-9 - ИК устройство поиска и сопровождения целей - используется в качестве резервного, по отношению к РЛС, средства. Тепловизор особенно эффективен при обнаружении ракет с работающими маршевыми двигателями. Возможно одновременное использование РЛС и ИК системы. С 1979 г. на F-14 вместо тепловизоров устанавливаются телевизионные системы поиска и сопровождения целей."
На F-117 (1981г) только инфракрасные системы.
http://www.csd.uwo.ca/~pettypi/elevo...7.html#RTFToC3
"The F-117A cannot rely on radar for navigation, weapons aiming, or weapons delivery because the transmission of a radar signal would tend to give away the location of the aircraft and hence defeat the whole purpose of stealth. For low-level navigation and weapons-aiming purposes, the F-117 aircraft is provided with forward-looking infrared (FLIR) and downward-looking infrared (DLIR) systems. Both systems are built by Texas Instruments. The FLIR is mounted in a recess just ahead of the cockpit front windshield. It is located in a steerable turret containing a dual field of view sensor. When the FLIR is not in use, it is rotated 180 degrees to keep debris from damaging the sensor. The DLIR sensor system is located in a recess mounted underneath the forward fuselage and to the right of the nose landing gear well."
http://www.airwar.ru/enc/fighter/f18ef.html
"Начиная с 2001 г. вместо подвесной ИК системы обзора передней полусферы AAS-38 "Найт Хоук" на F/A-I8E/F будет использоваться перспективный контейнер ATFLIR."