To MIGHAIL
Не знаю как другие, но твои словесные "экзерсисы" я снова неосилил.

По поводу статической неустойчивости F-16. Почитал разные источники, самолет имеет околонулевую устойчивость как и Су-27, в зависимости от загрузки самолет может быть устойчивым так и нет, центр тяжести немного гуляет. Встретил хороший термин этого состояния - "relaxed static stability".
Another novel feature in the control system of the F-16 is the incorporation of "relaxed static stability." This means that the inherent longitudinal stability is reduced, to a level traditionally thought to be unacceptable, by moving the aircraft center of gravity to a point very near the aerodynamic center of the aircraft. Tall load and associated trim drag are reduced by this process. Compensation for the loss in inherent aerodynamic stability is provided by a combination electronic-hydraulic stability augmentation system that senses uncalled-for departures from the intended flight condition and injects corrective signals into the flight control system.
http://www.globalsecurity.org/milita...-16-design.htm
Можешь почитать еще вот здесь про
отрицательную статическую неустойчивость.
http://en.wikipedia.org/wiki/F-16_Fi...atic_stability