А вот чего там будет(есть) и где КФС 3 дает 100 очков вперед Ил-2:
The CFS3 Aircraft, Vehicle, and Building SDK provides tools and documentation for content developers to create great new aircraft, vehicles, and buildings for Combat Flight Simulator 3.
Creating new items for CFS3 is a two-step process.

Here's what you need to do
1. Create a visual representation (a 3-D model) of the new item.
2. Create a game representation of the item.

This includes information on how the item can be damaged, what sort of weapons it carries, and so on. In the case of aircraft, the game representation also includes flight model information.

The SDK will cover both of these aspects.

The centerpiece of the SDK is a plug-in for the discreet® gmax™ tool. Modelers can create new 3-D representations of aircraft, vehicles, and buildings with this tool. The plug-in will be accompanied by samples, as well as a catalog of the model tags used by CFS3.

In terms of game documentation, full documentation will be provided on the new Combat Flight Simulator 3 .XDP format. XDP contains core information on what items are named, how items can be damaged, and what weapons items can carry. Documentation will also be provided on the CFS3 aerodynamic configuration (.CFG) files, with which aircraft designers can create a flight model to represent new aircraft

короче
1) плаг для гМакса что бы строит самолеты, машинки и дома.
2) возможность определять для новой модели оружие, схему повреждений и еще чего
3) открытый формат данных для ФМ

Да, и еще обещаются терран СДК для создания собственных мапов и локаций.

Все это вместе ну очень сильно подымет "долгожительство" гамы.

А вот ОМ и компания формат свой "зажали"... На мой взгляд не самый лучший вариант, тот кто хочет - кракнет, тем более, что половина геймы написана на "жабе". Даже кастомные модели надо отсылать для "вставки" в игру, а это и неудобно и не исключает затрат производителя. Схема Мелкософта на мой взгляд намного перспективная и удачная. А если уже так хочется защитить свою интеллектуальную собственность, то лучше не формат закрывать, а сами модели копирайтить.