???
Математика на уровне МГУ

Показано с 1 по 25 из 1283

Тема: Обидно за Як-и, или неверное моделирование от MG.

Древовидный режим

Предыдущее сообщение Предыдущее сообщение   Следующее сообщение Следующее сообщение
  1. #6

    Re: Обидно за Як-и, или неверное моделирование от MG.

    Цитата Сообщение от nik406 Посмотреть сообщение
    RoyalFlush!


    я вспомнил несколько источников в интернете, из которых, помимо всего прочего, появляются бустерные махалеты.

    использование дайвфлепс для выигрывания угла.
    скорее, всего Вы это читали.

    "The P-38J25-LO and P-38L's were terrific. Roll Rate? Ha! Nothing would roll faster. The dive recovery flaps ameliorated the "compressibility" (Mach limitation) of earlier Lightnings. An added benefit of the dive recovery flaps was their ability to pitch the nose 10-20 degrees "up" momentarily when trying to out turn the Luftwaffe's best, even when using the flap combat position on the selector. Of course the nose "pitch-up" resulted in increased aerodynamic drag, and must be used cautiously. High speed is generally preferred over low speed in combat situations. Properly flown, the Fowler flaps of the P-38 allowed very tight turning radius."

    то, что можно было не юзать закрылки, а только щитки - оставим пока на моей совести. в качестве бреда.




    вот еще линк

    "WBL: Did you ever fly a P-38 with the dive recovery (compressibility) flaps (on late J's and all L's)? (If so, please comment on how they were used generally and in combat situations. How did they affect normal flight?

    GG: Yes. We were approaching the speed of sound in a dive from high altitudes, and unless the pilot cut the power and started pulling out in time, the nose would start to tuck under, causing a loss of control. I later learned (from Lockheed's Chief Test Pilot) that many P-38 pilots lost their lives that way, mostly in training accidents. With the "L" model, Lockheed installed dive flaps under the wing tips to help us recover from those steep dives. What a wonderful invention. The dive flaps also made it possible for us to make a square turn in our P-38's."


    вопрос - мог летчик лайтнинга (моделей, начиная с J25) использовать щитки для ведения боя на виражах?


    далее - все радости (ну, почти все, автоматического радиатора нет и кое-чего другого) модели L на моделях J15.

    во-первых - сбитый мальками транспортник.

    "The complaints were relayed to the Lockheed factory, and design changes were incorporated in the P-38L. Prior to the arrival of the "L's" at Wormingford, many modification kits were shipped to Langford Lodge, North Ireland, for field modifications of the "J" model Lightning then arriving in the theater. Unfortunately, an early shipment aboard a DC-4 was lost at sea when the Brits shot the cargo plane from the sky. It took several months to replace the lost modification kits. Early P-38J-5-LO's were modified at Langford Lodge by the addition of the replacement kits. The kits added dive recovery flaps under the wings, outboard of the engines, and a 3000psi hydraulically boosted aileron system. The P-38L's were now coming down the production line with the aileron boost and "speed boards" installed."


    с английским у меня не очень, но, подозреваю, что на J5 (если там не опечатка - J15) киты ставились после того, как самолет был сбит рафовцами, но не ясно были ли уже на твд J25.

    и там же, но ближе к концу страницы -

    "These were hydraulically boosted ailerons which decreased control forces by a factor of six, and electrically actuated dive flaps under the wings which cured the dive compressibility problems. The latter were fitted standard from the P-38J-25-LO, sadly almost all retrofit kits intended for earlier P-38J subtypes were lost in a friendly fire incident in early 1944, thereby delaying the introduction of this important modification to theatre units by several months. Curiously, the modification entered production as a kit in late 1943, yet was not incorporated into production aircraft for another six months, until the P-38J-25-LO, although some P-38J-10/15-LO aircraft were retrofitted in the field."
    В общем из текстов очевидно что массовой установки до J-25 не было:

    "It took several months to replace the lost modification kits."

    Несколько месяцев что бы заменить груз одного! самолёта - показатель что производство шло крайне медленно в начале. Вряд ли при грузоподъемности DC-4 2000 кг на нём было более 40-60 комплектов(учитывая и вес упаковки).

    Короче говоря цифры смешные.


    Что касается "square turn" -это просто ещё одна городская легненда со звучным названием, которые так любят аффторы мурзилок, diveflaps были установлены исключительно для того что бы выводить P-38 из пикирования на максимальных скоростях, на таких скоростях они действиительно создавали заметный кабрирующий эффект, но на меньших скоростях они никакого эффекта не оказывали(кроме легкого увеличения сопротивления):


    The following is an extract from a memo prepared by Lockheed test pilots regarding the use of the dive flaps:

    ...

    Although dive flaps constitute very little drag at low speeds, you can begin to feel them as your speed increas- . es. For this reason, if you need all the speed you can get, we recommend retracting them as soon as the pull-out is made. In cases where your airspeed-altitude relationship is out of the critical range they may be retracted while still diving.

    WHY THE DIVE FLAPS WORK

    Do not get the impression that the dive flaps are true flaps in any sense of the word. Under normal flying conditions, they do not increase the lift of the airplane or materially aid the maneuverability. Don't let anybody tell you that they will help you tighten up a turn, or be of assistance on landings.

    Advertisement
    These so-called dive flaps are a compressibility control, and their principal effect can he noticed only at the extreme speeds where compressibility is encountered. It was discovered by our engineers that at very high speed an undesirable suction on the lower surface of the wing builds up and, in fact, becomes so great that it more than counterbalances the normal lift force on the top of the wing surface. It is the old story of pulling in two directions at the same time.

    It is the function of the dive . flap to eliminate the unwanted force on the lower surface of the wing. As you are well aware, the normal function of the maneuvering flap is to increase the lift on the top surface; hut in the case of the dive flap, its function is to decrease the suction on the lower surface. Since this lower surface suction is of an undesirable magnitude only at extremely high speed, the dive flap is only effective at high speed. It is for this reason that the dive flaps are so small in comparison to their high speed effectiveness.

    It is to be remembered, incidentally, that these flaps are not air brakes. They would have to be many times larger to be effective as air brakes. They are simply a compressibility control.

    ...



    http://findarticles.com/p/articles/m...n13641164/pg_1


    Сама инструкция начинается на странице первой, цитируемый отрывок - на странице два находиться:

    http://findarticles.com/p/articles/m...n13641164/pg_2


    Но рекомендую почитать целиком, крайней полезное чтение в отличии от мурзилок.


    Цитата Сообщение от nik406 Посмотреть сообщение
    вопрос. на какой скорости производили лайтнинги штурмовку нашей колонны, как Вы думаете? 300 миль\час? 250 м\ч?
    200-250 mph, на наборе высоты до 150 mph.

    При очень большой скорости пикирования мало времени на прицеливание, да и в грунт "вписаться" легче.


    Цитата Сообщение от nik406 Посмотреть сообщение
    на какой скорости 07.11.44 вообще мог происходить бой?
    Если вас инетересует момент начала боя - там у штурмующей группы "Лайтингов" не было запаса скорости и не было запаса высоты, так что никаких максимальных скоростей у них не было.


    Цитата Сообщение от nik406 Посмотреть сообщение
    вопрос. существовало ли ограничение у самолетов лайтнинг моделей G, H, J, L по использованию закрылков в боевом положении?
    Да, но оно было весьма велико, 250 mph,

    PILOT TRAINING MANUAL FOR THE P-38 LIGHTING

    стр.52

    Скачать отсюда:

    http://www.airwar.ru/other/bibl/p-38rle.html

    36 мб




    Цитата Сообщение от nik406 Посмотреть сообщение
    вопрос. представьте, что 07.11.44 в штурмовке и прикрытии учавствовали P38H. бустеров нет, щитков нет. есть только боевое положение закрылков. как Вы думаете, написали бы наши в отчете, что лайтнинги имеют превосходство на вираже над як9?

    Вроде уже написал много раз что diveflaps никакого отношения к маневренности не имеют к чему вопрос ? Естественно написали бы "имеют превосходство на вираже", потому что закрылки уже были.

    Продолжение в следующем посте...
    Крайний раз редактировалось RoyalFlush; 02.12.2007 в 12:08.

Ваши права

  • Вы не можете создавать новые темы
  • Вы не можете отвечать в темах
  • Вы не можете прикреплять вложения
  • Вы не можете редактировать свои сообщения
  •